Alesii nostri fac licitatiile varza!

9

Consilierii locali au ajuns sa modifice tarifele de inchiriere, stabilite prin hotarare, dupa cum le convine celor care castiga licitatiile In incercarea de a inchiria, prin licitatie publica, o suprafata de 5.781 metri patrati, teren situat pe drumul spre Godeni, alesii s-au trezit, la final, cu un tarif „de infarct” pentru intreprinzatorul interesat sa depoziteze materiale si alte bunuri in zona respectiva.

 Ceea ce comisia de licitatie a crezut ca este o greseala de calcul, prin adaugarea unui zero la final, era, de fapt, valoarea reala rezultata din aplicarea tarifului de 3 lei pe metrul patrat, pe luna, in total 17.340 lei, lunar, adica vreo doua miliarde lei vechi pe an! Cei implicati in derularea procedurii, crezand ca este o eroare, au renuntat la ultimul zero, pe care l-au considerat in plus. 

Astfel, castigatorului i s-a comunicat ca are de platit 1.900 lei pe luna, cand, in realitate, valoarea era de zece ori mai mare, dupa adjudecarea licitatiei la 19.070 lei pe luna. Insa, in momentul semnarii contractului, la reluarea calculelor, s-a dovedit ca suma corecta era aceasta din urma, prin urmare, firma a refuzat sa semneze intelegerea cu autoritatile locale. Desi pretul de adjudecare era 19.070 lei, societatii castigatoare i s-a comunicat un tarif de zece ori mai mic Printr-o hotarare a Consiliului Local, alesii au aprobat, pe 30 septembrie 2010, sa inchirieze prin licitatie suprafata de 5.781 metri patrati, la cererea unei societati comerciale, care a achizitionat imobilele in care a functionat Transmin SA. 

Ca sa aiba acces la constructiile amplasate pe intinderea de la intrarea in Campulung, dinspre Curtea de Arges, firma a cerut sa-i fie inchiriata direct o parcela, apoi, o suprafata mult mai mare sa-i fie atribuita – in urma organizarii unei licitatii – ca sa aiba unde sa-si depoziteze materialele. La acea data, consilierilor li s-au prezentat doua solicitari. Prima viza inchirierea directa a unui teren de 1.340 metri patrati, in favoarea SC Com Euroextract D.C. SRL, pentru a i se asigura accesul la constructiile proprietate a societatii. Terenul apartine domeniului public al municipiului Campulung si este situat in strada Drumul Godeni, la numarul 6 (fosta Transmin SA). 

Firma amintita a cumparat constructiile din zona de la SC Pietrele Albe SRL, care a detinut cu titlu de chirie o parte din terenul pe care se afla imobilele achizitionate. Este vorba despre sediul administrativ si halele de productie, amplasate pe lotul a carui inchiriere a fost ceruta de firma Com Euroextract D.C. SRL. O parte din cei 1.340 metri patrati este situata si in vecinatatea spatiilor aflate in proprietatea societatii, prin urmare, aceasta a apelat la autoritati, ca sa-si asigure accesul la zona de lucru. In afara de acest teren, intreprinzatorul a mai solicitat o suprafata mult mai mare din domeniul public, 4.781 metri patrati, ca sa-si depoziteze materialele aferente activitatii derulate. Atribuirea, in cel de-al doilea caz, urma sa se faca prin inchiriere, dupa o licitatie publica.

Licitatia s-a tinut, pentru inchirierea suprafetei de 5.781 metri patrati, dupa cum au stabilit, la sedinta din septembrie, consilierii locali, ramanand ca o parcela de pana in 400 metri patrati sa-i fie atribuita direct. Pretul de pornire a fost fixat la 3 lei pe metrul patrat, pe luna, cu un pas de plusare de 10%. La final, a rezultat un tarif, pentru intreaga suprafata, de 17.340 lei, iar pretul de adjudecare, dupa prima strigare, s-a oprit la 19.070 lei pe luna. Cu toate acestea, firmei castigatoare i s-a comunicat ca are de achitat de zece ori mai putin, comisia de licitatie crezand ca la mijloc este o greseala de calcul, din cauza ca suma finala era foarte mare, raportat la valoarea terenului.

 In fapt, n-a existat nicio greseala, aceasta fiind valoarea rezultata din aplicarea tarifului prevazut de Hotararea Consiliului Local din 5 noiembrie 2009, care stabileste taxele si impozitele locale.Intrucat firma castigatoare a licitatiei – ea fiind cea indusa in eroare – a refuzat sa semneze contractul de inchiriere, alesii au stabilit sa reia procedura, cu reducerea pretului la 0,355 lei pe metrul patrat, pe luna. Motivatia a fost ca terenul a fost detinut de SC Pietrele Albe SRL (societatea care a vandut), la un pret de 0,285 lei/mp/luna, stabilit printr-un raport de expertiza. Aceasta modificare a facut obiectul unui proiect de hotarare supus aprobarii Consiliului Local, la sedinta din 30 noiembrie 2010.             

Comisia de licitatie a taiat un zero, din greseala Secretarul Primariei Campulung, Nicolae Ghinea, a explicat consilierilor locali ce s-a intamplat si de ce a fost nevoie de reluarea subiectului: „Intrucat a fost o disfunctionalitate cand s-a facut licitatia, referitoare la pretul consemnat in raport si cel anuntat, s-a renuntat de catre partea care a castigat sa mai incheie contractul, pe acea suma de 180 de milioane (lei vechi). Analizand situatia, am ajuns la concluzia ca se poate aplica pretul de dinainte, cu majorarile de intarziere, pentru cei care au avut contractul initial, SC Pietrele Albe SRL. Atunci, ajungem la un tarif, care – zicem noi – este suficient pentru suprafata ocupata. 

Se reia procedura si se va face o noua licitatie.” Insa George Balan a sustinut ca, in momentul in care s-au derulat toate etapele – anuntul de organizare a unei licitatii, redactarea unui caiet de sarcini, adjudecarea licitatiei –  inseamna ca acel castigator si-a insusit pretul anuntat. Nicolae Ghinea a replicat ca pretul insusit de castigator n-a fost 180 milioane lei vechi, asa cum a rezultat din calculul hartiei, ci 18 milioane lei vechi, asa cum i-a fost comunicat. Comisia si-a insusit greseala, prin urmare, se va tine o noua licitatie, al carei pret de pornire va fi de 20 si ceva de milioane lei vechi. „Inseamna ca, acum, noi modificam licitatii, dupa cum ii convine celuilalt!”, a remarcat George Balan. „Nu dupa cum ii convine celuilalt, a fost o greseala la pretul de pornire… s-a gresit, n-a fost nimic intentionat.”, i-a raspuns Ghinea.

Vicele Liviu Taroiu s-a oferit sa faca lumina in ceea ce s-a intamplat: „In timpul licitatiei, comisia a sesizat o eroare. Din capatul locului, am stabilit ca este o eroare, dar, ulterior, cand am trecut la semnarea documentelor, s-a constatat ca trebuie sa revenim cu licitatia si cu valoarea de pornire din caietul de sarcini. Altfel, nu este legal sa se incheie contractul.” Atunci, George Balan a cerut lamuriri de la Directia Economica. In momentul in care unii dintre colegii sai au intrebat ce legatura are Directia Economica, Balan a sustinut ca sunt preturi de inchiriere aprobate, de la care porneste o licitatie, si ca acestea nu se stabilesc ad-hoc. „Cand s-a aprobat hotararea veche, s-a stabilit ca pretul de pornire a licitatiei este cel din Anexa II B, de la Impozite si Taxe, pentru anul 2010. Acel pret prevedea 3 lei pe metrul patrat, pentru zona C. La comisie s-a crezut, din eroare, ca a fost calculul gresit facut si ca, in loc de 17.340 lei, este 1.734 lei… a fost o eroare la pornirea licitatiei. Dar pretul este foarte mare, pentru ca ar insemna ca, pe an, omul sa plateasca doua miliarde numai chirie.”, a lamurit directorul economic Gheorghita Nestor.   „Ma scuzati, dar cum facem aici, dupa cum ni se pare pretul, mare sau mic?”, a intrebat George Balan.

Din greseala, in greseala, spre victoria finala! Ion Lucaciuc, membru al comisiei de licitatie, a incercat s-o dreaga, directionand discutia catre cel care a castigat licitatia, „din cauza caruia” se va relua procedura: „Am adjudecat la 3 lei pe metrul patrat. Dansul (n.r. adjudecatarul) si-a insusit acest punct de vedere. Ca, ulterior, a constatat ca este foarte mare, ca nu poate plati si ca n-a mai incheiat contractul, nu este nicio problema. Are dreptul sa participe la o alta licitatie, noi ii retinem garantia. Am incercat si noi sa licitam, ca sa luam cat mai mult, dar nu s-a putut. Revenim, mai scadem, mai cedam, poate sunt alti ofertanti. Dar se va tine licitatia, in conditiile in care dansul a depus acea garantie, ca sa poata sa participe din nou. Si altii, eventual, care vor participa…” In acel moment, Nicolae Ghinea le-a cerut alesilor implicati in derularea procedurii sa fie cinstiti si sa recunoasca faptul ca au inteles ca este o greseala, cand, in realitate, nu era nimic gresit. 

Prin urmare, acel zero a fost taiat de pomana. „Daca considerati ca este o greseala, propun sa fie sanctionata Comisia Tehnica din cadrul licitatiei. Cei care m-au pus sa semnez, pe mine si pe ceilalti colegi, ca este corect.”, a ripostat Lucaciuc. Marinica Fologea a completat: „Terenul acela, si daca-l cumperi, nu costa atat. O sa inteleaga lumea ca noi n-am fost atenti. Nu, noi am aprobat pretul de plecare de la inchirierea pentru zona C.” Asadar, se reia evaluarea, constatandu-se ca pretul este mare. Maria Cotenescu, la randul ei, a sustinut ca: „Inseamna ca noi n-am stabilit foarte bine pretul de inchiriere. 

Cel care ia 10 sau 20 de metri de ce sa plateasca 3 lei pe metrul patrat, iar cel care ia 17.000 metri sau cat ia sa plateasca 0,3 lei pe metrul patrat?” Ea a propus sa fie regandite tarifele de inchiriere, pentru a nu se mai ajunge la astfel de situatii. George Balan a sustinut ca, daca se organizeaza din nou licitatia, trebuie sa fie modificata anexa hotararii Consiliului Local privitoare la taxe si impozite, mai precis pretul inchirierii in zona C. Altfel, nu se poate relua o procedura doar pentru ca li s-a parut unora (si alesilor, si castigatorului) prea mare chiria….