Cum sa traiti 100 de ani – 15 pasi

22

1. Nu dormi prea mult!

Prea multe ore de somn diminueaza speranta de viata, iar cel mai mult traiesc persoane care care dorm sase-sapte ore pe noapte. Potrivit unui studiu american, rata mortalitatii este mai mare in cazul persoanelor care dorm mai mult de opt ore pe noapte. Nici petrecaretii impatimiti nu stau mai bine, aceeasi sursa aratand ca viata se scurteaza si in cazul celor ce se odihnesc mai putin de patru ore pe noapte.

2. Fii Optimist!

Cercetatorii de la clinica Mayo din Rochester, Minnesota, au descoperit ca oamenii optimisti prezinta un risc cu 50a mai scazut de a muri prematur in comparatie cu cei inclinati spre pesimism. Persoanele care au o viziune optimista asupra vietii sunt mai putin stresate si se descurca mai usor in situatii de criza. In plus, tensiunea lor arteriala este mai mica, acest lucru influentand modul in care ei raspund la stres.

3. Sex, Sex, Sex!

Este clar ca sexul este sanatos, iar sanatatea inseamna o viata lunga. Conform cercetatorilor, prelungirea vietii nu este neaparat raspunsul biologic la activitati sexuale. Mai degraba, relaxare si indepartarea stresului, ca efect ale actului sexual, sunt in masura sa imbunatateasca tensiunea arteriala si sa previna bolile de inima. Mai mult, sa demonstrat ca ejacularea frecventa scade riscul cancerului de prostata.

4. Ia-ti animal de companie!

Persoanele care au animale de companie, in special caini, sunt mai putin stresate si au tensiunea arteriala mai mica decat restul. Specialistii americani au observat ca posesorii de animale ce au suferit un atac de cord cu 12a mai multe sanse de supravietuire decat ceilalti bolnavi. Explicatia consta in faptul ca cei care detin un animal de companie sunt mai putin depresivi, nu se simt paraziti si rad mai des.

5. Masoara-ti Colesterolul!

Este indicat sa masurat nivelul colesterolului cu un aparat performant si este foarte important sa faceti regulat aceste teste. In Statele Unite sa demonstrat ca un aparat obisnuit de masurat colesterolul detecteaza bolile de inima in cazul a jumatate din pacienti, in vreme ce unul performant se dovedeste eficient in proportie de 90a. Detectarea bolii in faza incipienta si tratamentul corect o pot indeparta rapid.

6. Fa avere!

Studiile facute de americani arata ca bolile cronice se instaleaza mai degraba in familiile cu venituri mici. In general, cei care sufera de cele mai grave maladii la un nivel ridicat de saracie si sunt cel mai putin educat. O posibila explicatie ar fi aceea ca cei cu venituri mari isi permit o alimentatie buna, o casa intr-o zona cu un grad mai ridicat de siguranta si cu acces la serviciile medicale superioare.

7. Renunta la fumat!

Renuntarea la acest viciu face ca sansele unei vieti mai lungi sa creasca in mod semnificativ. Barbatii fumatori de varsta medie sunt de doua ori mai predispusi sa se imbolnaveasca de forma severa de cancer de prostata decat cei care nu au fumat niciodata. Conform unui studiu recent, fumatul este strans legat de mortalitate in randul persoanelor in varsta.

8. Relaxeaza-te!

Un studiu facut in 2002 de specialistii de la Universitatea de Medicina “John Hopkins”, din SUA, arata ca barbatii care reactioneaza cu furie in situatii stresante sunt de trei ori mai expusi bolilor cardiovasculare. In plus, sansele de a face un atac de cord pana la varsta de 55 de ani sunt de sase ori mai mari decat la ceilalti. Explicatia consta in faptul ca persoanele foarte stresate au o tensiune arteriala mare.

9. Mananca antioxidanti!

Antioxidantii, substante care se regasesc in produse precum scortisoara sau capsunile, lupta impotriva radicalilor liberi, ai caror componente chimici accelereaza imbatranirea celulelor din organism. Boli ca Alzheimer sau cancer sunt favorizate de aceste efecte. Cercetatorii au aratat ca anumite categorii de fasole sunt printre cele mai importante surse de antioxidanti, urmate de capsuni.

10. Gaseste-ti perechea!

In alegerea partenerului de viata este important sa tineti cont de aspectele genetice. Aparent, genele care determină longevitatea pot fi mostenite. Conform unui studiu facut de americani in februarie 2005, longevitate si procesul de imbatranire se transmite timp de trei generatii. In concluzie, este indicat ca in alegerea partenerului de viata sa se tina cont si de varsta la care au ajuns bunicii lui.

11. Fa sport!

Exercitiile fizice mentin silueta si imbunatatesc activitatea cardiovasculara, intaresc oasele si maresc nivel endorfinei – hormon care ne incarca de energie, da senzatia de fericire si tine la distanta stresul si bolile. “Oamenii activi o duc mai bine și traiesc mai mult”, sustine doctorul Merl Myerson, directorul Spitalului de prevenire a bolilor cardiovasculare “St Luke’s” / “Roosevelt”, din Manhattan.

12. Razi, bucura-te!

Rasul reduce nivelul hormonilor de stres, ca adrenalina si cortizolul, si determina eliberarea endorfinei care functioneaza ca un “ucigas al durerii”. Mai mult, endorfina tine mania la distanta – factor important ce influenteaza bolile de inima. “Cu cat te confrunti mai des cu mania si ostilitatea, cu atat cresc sansele de a face un atac de cord”, spune David Fain, directorul Centrului de Longevitate Princeton, din New Jersey.

13. Slabeste!

Pentru persoanele supraponderale, viața este ca o bombă cu ceasuri, deoarece riscul bolilor de inima este mare, iar sansele de a face diabet sau diverse forme de cancer cresc. „Modul eficient de a slabi această reducere alimentară”, spune doctorul David Fain, directorul Centrului de Longevitate Princeton, din New Jersey. “Oamenii cred ca slabesc cu exercitii fizice, dar acestea sunt o modalitate de a mentine greutatea”, completeaza el.

14. Gestionează bine stresul!

Toata lumea este expusa stresului, dar putini stiu sa-l gestioneze. Cheia consta in recunoasterea celor mai mari factori de stres si incercarea de ai reduce, pentru ca altfel sistemul imunitar slabeste rapid. “Stresul ucide mai multi oameni decat o face orice altceva”, spune doctorul David Fain, directorul Centrului de Longevitate Princeton, din New Jersey.

15. Mediteaza!

Cel mai eficient medicament împotriva stresului este meditatia, crede doctorul Woodson Merrel de la Beth Israel Hospital, din New York. Meditatia elibereaza mintea de ganduri, iar in 15 minute mintea poate ajunge intr-un stadiu mai profund de relaxare decat intr-o ora de somn adanc. Cei care nu au timp de asemenea practici trebuie sa stie ca se dovedesc foarte eficient chiar si doua minute de meditatie dimineata.